generelle vilkår og betingelser

 

Artikel 1 – Definitioner

 

I disse betingelser menes der med:

Fortrydelsesperiode: Den periode, inden for hvilken forbrugeren kan udøve sin fortrydelsesret.

Forbruger: Den fysiske person, der ikke handler i udøvelse af erhverv eller profession, og som indgår en fjernsalgsaftale med den erhvervsdrivende.

Dag: Kalenderdag.

Langvarig transaktion: En fjernsalgsaftale vedrørende en række produkter og/eller tjenester, hvis leverings- og/eller modtageforpligtelse er spredt over tid.

Varig databærer: Ethvert middel, der sætter forbrugeren eller den erhvervsdrivende i stand til at lagre information, der er personligt rettet til ham, på en måde, der muliggør fremtidig konsultation og uændret gengivelse af den lagrede information.

Fortrydelsesret: Muligheden for forbrugeren til at træde tilbage fra fjernsalgsaftalen inden for fortrydelsesperioden.

Erhvervsdrivende: Den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere på afstand.

Fjernsalgsaftale: En aftale, der indgås som led i et af den erhvervsdrivende organiseret system for fjernsalg af produkter og/eller tjenester, udelukkende ved brug af en eller flere teknikker for fjernkommunikation, indtil aftalens indgåelse.

Teknik til fjernkommunikation: Et middel, der kan bruges til at indgå en aftale, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende er samlet i samme rum på samme tid.

Almindelige Betingelser: Den erhvervsdrivendes foreliggende Almindelige Betingelser.


 

Artikel 2 – Fortrydelsesret

 

Forbrugeren har ret til at fortryde aftalen inden for en fortrydelsesperiode på 30 dage uden at angive en grund. I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen med omhu.

Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt leveret tilbehør og, hvis muligt, i original stand, i overensstemmelse med den erhvervsdrivendes rimelige anvisninger.


 

Artikel 3 – Anvendelse

 

Disse almindelige betingelser gælder for ethvert tilbud fra den erhvervsdrivende og for enhver indgået fjernsalgsaftale og bestilling mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren.

Inden fjernsalgsaftalen indgås, skal teksten til disse almindelige betingelser gøres tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det inden fjernsalgsaftalen indgås, blive angivet, at de almindelige betingelser kan ses hos den erhvervsdrivende, og at de på forbrugerens anmodning vil blive sendt gratis så hurtigt som muligt.

Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, kan teksten til disse almindelige betingelser, i afvigelse fra foregående afsnit og inden fjernsalgsaftalen indgås, stilles til rådighed for forbrugeren elektronisk på en sådan måde, at den let kan lagres af forbrugeren på en varig databærer. Hvis dette ikke er rimeligt muligt, vil det, inden fjernsalgsaftalen indgås, blive angivet, hvor de almindelige betingelser kan ses elektronisk, og at de på forbrugerens anmodning vil blive sendt gratis elektronisk eller på anden måde.

I tilfælde af, at specifikke produkt- eller servicevilkår også gælder ud over disse almindelige betingelser, gælder andet og tredje afsnit tilsvarende, og forbrugeren kan i tilfælde af modstridende almindelige betingelser altid påberåbe sig den gældende bestemmelse, der er mest fordelagtig for ham.

Hvis en eller flere bestemmelser i disse almindelige betingelser på et givet tidspunkt er helt eller delvist ugyldige eller annulleres, forbliver aftalen og disse betingelser i kraft for resten, og den pågældende bestemmelse vil straks blive erstattet efter gensidig aftale af en bestemmelse, der så vidt muligt nærmer sig hensigten med den oprindelige bestemmelse.

Situationer, der ikke er reguleret i disse almindelige betingelser, skal bedømmes 'i overensstemmelse med ånden' i disse almindelige betingelser. Uklarheder om fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser i vores betingelser skal fortolkes 'i overensstemmelse med ånden' i disse almindelige betingelser.


 

Artikel 4 – Tilbuddet

 

Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller er underlagt betingelser, skal dette udtrykkeligt angives i tilbuddet. Tilbuddet er uforpligtende. Den erhvervsdrivende har ret til at ændre og tilpasse tilbuddet.

Tilbuddet indeholder en fuldstændig og præcis beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret til at gøre det muligt for forbrugeren at foretage en god vurdering af tilbuddet.

Hvis den erhvervsdrivende anvender billeder, er disse en tro gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Tydelige fejl eller åbenlyse fejl i tilbuddet binder ikke den erhvervsdrivende.

Alle billeder og specifikationer i tilbuddet er vejledende og kan ikke give anledning til erstatning eller opløsning af aftalen.

Billeder af produkter er en tro gengivelse af de tilbudte produkter. Den erhvervsdrivende kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt stemmer overens med produkternes virkelige farver.

Ethvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med accepten af tilbuddet. Dette vedrører især:

De eventuelle forsendelsesomkostninger.

Den måde, hvorpå aftalen vil blive indgået, og hvilke handlinger der er nødvendige for dette.

Om fortrydelsesretten gælder eller ej.

Måden for betaling, levering og udførelse af aftalen.

Fristen for accept af tilbuddet, eller fristen inden for hvilken den erhvervsdrivende garanterer prisen.

Højden af taksten for fjernkommunikation, hvis omkostningerne ved brug af teknikken for fjernkommunikation beregnes på et andet grundlag end den almindelige basistakst for det anvendte kommunikationsmiddel.

Om aftalen vil blive arkiveret efter indgåelsen, og i så fald, hvordan den kan konsulteres af forbrugeren.

Den måde, hvorpå forbrugeren, før aftalen indgås, kan kontrollere og om ønsket rette de data, han har afgivet i forbindelse med aftalen.

De eventuelle andre sprog, på hvilke aftalen kan indgås ud over hollandsk.

De adfærdskodekser, som den erhvervsdrivende har underkastet sig, og den måde, hvorpå forbrugeren kan konsultere disse adfærdskodekser elektronisk.

Den minimale varighed af fjernsalgsaftalen i tilfælde af en langvarig transaktion.

Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.


 

Artikel 5 – Aftalen

 

Aftalen indgås, med forbehold af bestemmelserne i afsnit 4, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de betingelser, der er fastsat heri.

Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter den erhvervsdrivende øjeblikkeligt modtagelsen af accepten af tilbuddet elektronisk. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er bekræftet af den erhvervsdrivende, kan forbrugeren opløse aftalen.

Hvis aftalen indgås elektronisk, træffer den erhvervsdrivende passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske overførsel af data og sørger for et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil den erhvervsdrivende træffe passende sikkerhedsforanstaltninger.

Den erhvervsdrivende kan – inden for lovens rammer – undersøge, om forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle fakta og faktorer, der er relevante for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis den erhvervsdrivende på grundlag af denne undersøgelse har god grund til ikke at indgå aftalen, har han ret til motiveret at afvise en bestilling eller anmodning eller at knytte særlige betingelser til dens udførelse.

Den erhvervsdrivende vil sammen med produktet eller tjenesten sende følgende information til forbrugeren, skriftligt eller på en sådan måde, at den let kan lagres af forbrugeren på en varig databærer:

Besøgsadressen for den erhvervsdrivendes etableringssted, hvor forbrugeren kan henvende sig med klager.

Betingelserne for og måden, hvorpå forbrugeren kan udøve fortrydelsesretten, eller en klar meddelelse om, at fortrydelsesretten er udelukket.

Informationen om garantier og eksisterende service efter købet.

De data, der er anført i artikel 4 afsnit 3 i disse betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse data til forbrugeren før aftalens udførelse.

Kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er af ubestemt varighed.

I tilfælde af en langvarig transaktion gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering. Hver aftale indgås under forbehold af tilstrækkelig tilgængelighed af de pågældende produkter.


 

Artikel 6 – Fortrydelsesret

 

Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at opløse aftalen uden at angive en grund i 30 dage.

Denne fortrydelsesperiode begynder dagen efter modtagelsen af produktet af forbrugeren eller en på forhånd af forbrugeren udpeget og til den erhvervsdrivende meddelt repræsentant.

I fortrydelsesperioden skal forbrugeren håndtere produktet og emballagen med omhu. Han vil kun pakke produktet ud eller bruge det i den udstrækning, det er nødvendigt for at kunne vurdere, om han ønsker at beholde produktet.

Hvis han udøver sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt leveret tilbehør og – hvis rimeligt muligt – i original stand og emballage til den erhvervsdrivende, i overensstemmelse med de rimelige og tydelige anvisninger, der er givet af den erhvervsdrivende.

Når forbrugeren ønsker at udøve sin fortrydelsesret, er han forpligtet til at give meddelelse om dette til den erhvervsdrivende inden for 30 dage efter modtagelsen af produktet. Meddelelsen skal gives af forbrugeren ved hjælp af en skriftlig meddelelse eller e-mail.

Efter at forbrugeren har givet meddelelse om, at han ønsker at udøve sin fortrydelsesret, skal kunden returnere produktet inden for 30 dage. Forbrugeren skal bevise, at de leverede varer er blevet returneret rettidigt, for eksempel ved hjælp af en forsendelseskvittering.

Hvis kunden efter udløbet af de i afsnit 2 og 3 nævnte perioder ikke har givet meddelelse om, at han ønsker at udøve sin fortrydelsesret og/eller ikke har returneret produktet til den erhvervsdrivende, er købet en kendsgerning.


 

Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelse

 

Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, er omkostningerne ved returnering af produkterne for forbrugerens regning.

Hvis forbrugeren har betalt et beløb, vil den erhvervsdrivende tilbagebetale dette beløb så hurtigt som muligt, dog senest inden for 30 dage efter fortrydelsen. Betingelsen er dog, at produktet allerede er blevet modtaget af den erhvervsdrivende, eller at der kan fremlægges bindende bevis for komplet returnering.


 

Artikel 8 – Udelukkelse af fortrydelsesret

 

Den erhvervsdrivende kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for visse produkter som beskrevet i afsnit 2 og 3. Udelukkelsen af fortrydelsesretten gælder kun, hvis den erhvervsdrivende tydeligt har nævnt dette i tilbuddet, i hvert fald i tide før aftalen indgås.

Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:

Der er fremstillet af den erhvervsdrivende i overensstemmelse med forbrugerens specifikationer.

Der er tydeligt personlige i karakter.

Der på grund af deres art ikke kan returneres.

Der hurtigt kan forringes eller ældes.

Hvis pris er bundet af udsving på det finansielle marked, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på.

For løse aviser og magasiner.

For medie- og videooptagelser og computersoftware, hvis forsegling forbrugeren har brudt.

For hygiejniske produkter, hvis forsegling forbrugeren har brudt.


 

Artikel 9 – Prisen

 

I den i tilbuddet nævnte gyldighedsperiode vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, med undtagelse af prisændringer som følge af ændringer i momssatser.

I afvigelse fra det foregående afsnit kan den erhvervsdrivende tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er bundet af udsving på det finansielle marked, og som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på, med variable priser. Denne binding til udsving og det faktum, at eventuelle anførte priser er vejledende priser, skal angives i tilbuddet.

Prisforhøjelser inden for tre måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de skyldes lovbestemmelser eller forskrifter.

Prisforhøjelser fra tre måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis den erhvervsdrivende har betinget dette, og:

Disse skyldes lovbestemmelser eller forskrifter.

Forbrugeren har beføjelse til at opsige aftalen med virkning fra den dag, hvor prisforhøjelsen træder i kraft.

Alle priser er med forbehold for tryk- og sættefejl. Der påtages intet ansvar for konsekvenserne af tryk- og sættefejl. I tilfælde af tryk- og sættefejl er den erhvervsdrivende ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.


 

Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti

 

Den erhvervsdrivende garanterer, at produkterne og/eller tjenesterne opfylder aftalen, de i tilbuddet nævnte specifikationer, de rimelige krav til pålidelighed og/eller brugbarhed og de på tidspunktet for aftalens indgåelse gældende lovbestemmelser og/eller offentlige forskrifter. Hvis det er aftalt, garanterer den erhvervsdrivende også, at produktet er egnet til andet end normal brug.

En garanti, der gives af den erhvervsdrivende, producenten eller importøren, påvirker ikke de lovmæssige rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for den erhvervsdrivende på grundlag af aftalen.

Eventuelle fejl eller forkert leverede produkter skal skriftligt meddeles til den erhvervsdrivende inden for 30 dage efter levering. Returnering af produkterne skal ske i den originale emballage og i ny stand.

Den erhvervsdrivendes garantiperiode svarer til fabrikantens garantiperiode. Den erhvervsdrivende er dog under ingen omstændigheder ansvarlig for produkternes endelige egnethed til enhver individuel anvendelse af forbrugeren, eller for eventuelle råd vedrørende brug eller anvendelse af produkterne.

Garantien gælder ikke, hvis:

Forbrugeren selv har repareret og/eller bearbejdet de leverede produkter eller har ladet tredjeparter reparere og/eller bearbejde dem.

De leverede produkter har været udsat for unormale omstændigheder eller på anden måde behandles skødesløst eller i strid med den erhvervsdrivendes anvisninger og/eller anvisningerne på emballagen.

Manglen helt eller delvist er et resultat af forskrifter, som regeringen har fastsat eller vil fastsætte vedrørende arten eller kvaliteten af de anvendte materialer.


 

Artikel 11 – Levering og udførelse

 

Den erhvervsdrivende vil udvise størst mulig omhu ved modtagelsen og udførelsen af bestillinger af produkter.

Med forbehold for det, der er nævnt herom i artikel 4 i disse almindelige betingelser, vil virksomheden udføre accepterede bestillinger hurtigt, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringsfrist.

Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en bestilling ikke eller kun delvist kan udføres, modtager forbrugeren besked herom senest 30 dage efter, at han har afgivet bestillingen. Forbrugeren har i så fald ret til at opløse aftalen uden omkostninger og ret til eventuel erstatning.

I tilfælde af opløsning i overensstemmelse med det foregående afsnit vil den erhvervsdrivende tilbagebetale det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt, dog senest inden for 30 dage efter opløsningen.

Hvis levering af et bestilt produkt viser sig at være umuligt, vil den erhvervsdrivende stræbe efter at stille en erstatningsvare til rådighed. Senest ved levering vil det blive meddelt på en tydelig og forståelig måde, at en erstatningsvare leveres.

Med erstatningsvarer kan fortrydelsesretten ikke udelukkes. Omkostningerne ved en eventuel returforsendelse er for den erhvervsdrivendes regning.

Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter påhviler den erhvervsdrivende indtil tidspunktet for levering til forbrugeren eller en på forhånd udpeget og til den erhvervsdrivende meddelt repræsentant, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.


 

Artikel 12 – Langvarige transaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse

 

 

Opsigelse

 

Forbrugeren kan opsige en aftale, der er indgået på ubestemt tid, og som strækker sig til regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, til enhver tid med overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.

Forbrugeren kan opsige en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som strækker sig til regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, til enhver tid ved udløbet af den bestemte varighed med overholdelse af de aftalte opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på højst én måned.

Forbrugeren kan de i de foregående afsnit nævnte aftaler:

Opsige til enhver tid og er ikke begrænset til opsigelse på et bestemt tidspunkt eller i en bestemt periode;

Opsige på mindst samme måde, som de blev indgået;

Opsige altid med samme opsigelsesfrist, som den erhvervsdrivende har betinget for sig selv.

 

Forlængelse

 

En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som strækker sig til regelmæssig levering af produkter (inklusive elektricitet) eller tjenester, må ikke stiltiende forlænges eller fornyes for en bestemt varighed.

I afvigelse fra det foregående afsnit må en aftale, der er indgået på bestemt tid, og som strækker sig til regelmæssig levering af dags-, nyheds- og ugeblade og magasiner, stiltiende forlænges for en bestemt varighed på maksimalt tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige denne forlængede aftale ved udløbet af forlængelsen med en opsigelsesfrist på højst én måned.

En aftale, der er indgået på bestemt tid, og som strækker sig til regelmæssig levering af produkter eller tjenester, må kun stiltiende forlænges på ubestemt tid, hvis forbrugeren til enhver tid kan opsige med en opsigelsesfrist på højst én måned og en opsigelsesfrist på højst tre måneder i tilfælde, hvor aftalen strækker sig til regelmæssig, men mindre end en gang om måneden, levering af dags-, nyheds- og ugeblade og magasiner.

En aftale med begrænset varighed til regelmæssig levering af dags-, nyheds- og ugeblade og magasiner med henblik på at lære dem at kende (prøve- eller introduktionsabonnement) fortsættes ikke stiltiende og ophører automatisk efter købet af prøve- eller introduktionsperioden.1

 

Varighed2

 

Hvis en aftale har en varighed på mere end et år, kan forbrugeren efter et år opsige aftalen til enhver tid med en opsigelsesfrist på højst en måned, medmindre rimelighe3d og retfærdighed er imod opsigelse før udløbet af den aftalte varighed.

 


 

Artikel 13 – Betaling

 

Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for syv arbejdsdage efter at fortrydelsesperioden som nævnt i artikel 6 afsnit 1 er begyndt.

I tilfælde af en aftale om at levere en tjeneste, begynder denne periode efter at forbrugeren har modtaget bekræftelsen af aftalen.

Forbrugeren har pligt til øjeblikkeligt at meddele den erhvervsdrivende om unøjagtigheder i angivne eller anførte betalingsdata.

I tilfælde af forbrugerens misligholdelse af betaling har den erhvervsdrivende, med forbehold af lovmæssige begrænsninger, ret til at opkræve de rimelige omkostninger, der er meddelt forbrugeren på forhånd.


 

Artikel 14 – Klageprocedure

 

Klager over udførelsen af aftalen skal indgives fuldstændigt og tydeligt beskrevet til den erhvervsdrivende inden for syv dage efter, at forbrugeren har konstateret manglerne.

Klager, der indgives til den erhvervsdrivende, vil blive besvaret inden for en periode på 14 dage regnet fra modtagelsesdatoen.

Hvis en klage kræver en forventet længere behandlingstid, vil den erhvervsdrivende inden for 14-dages perioden svare med en bekræftelse af modtagelsen og en indikation af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere udførligt svar.

Hvis klagen ikke kan løses ved gensidig aftale, opstår en tvist, der er underlagt tvistløsningsordningen.

En klage suspenderer ikke den erhvervsdrivendes forpligtelser, medmindre den erhvervsdrivende skriftligt angiver andet.

Hvis en klage findes berettiget af den erhvervsdrivende, vil den erhvervsdrivende efter eget valg enten gratis erstatte eller reparere de leverede produkter.


 

Artikel 15 – Tvister

 

På aftaler mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren, som disse almindelige betingelser vedrører, gælder udelukkende hollandsk lov.

Også selvom forbrugeren er bosiddende i udlandet.